zondag 23 oktober 2011

Geremoveerde schapen!

Dinsdagavond 18 oktober 2011 werd ons boek officieel voorgesteld bij uitgeverij Kluwer in Mechelen.
Jef Staes (http://www.eoi.be/) kocht een boek en gaf ons twee stuks van het zijne “Ik was een schaap” in ruil. “Ik wil niet dat je een boodschap in je boek schrijft”, zei Jef, “ik schrijf ook niets in mijn boek, ik wil er eerst met jullie over praten tijdens een etentje en daarna schrijven we iets in elkaars boek”. We behoren nu eenmaal tot een Bourgondisch volk, voor eten zijn we dus altijd te vinden. Jef had een gevoelige snaar geraakt: we waren heel nieuwsgierig naar zijn boek. Deze week hebben we het beiden verslonden: Bob in bed en ik op de trein. We waren enorm verrast: eigenlijk ijveren wij voor hetzelfde!
Ik hoor u al denken: wat heeft remotie nu met schapen te maken?
Wel, alles! Als u Jef’s ideeën niet kent, neem ik even de vrijheid u heel kort in te wijden. Dit is het derde boek in een reeks waarin Jef vertelt over een maatschappij in verandering: we evolueren van 2D naar 3D. Een samenleving die draait rond innovatie en de inzet van talenten. Maar dat is eenvoudiger gesteld, dan gedaan. Want 3D managers moeten 3D bedrijven aansturen waar vaak nog heel wat 2D mensen zitten die dus allemaal mee de bocht moeten nemen.
In zijn huidige boek gaat hij met dat idee verder, als je 3D managers wilt, moet je ze uiteraard ook opleiden: en daarvoor heb je 3D onderwijs nodig.
Het huidig onderwijssysteem is echter nog niet zo ver: we werken niet rond de ontwikkeling van individuele talenten, maar serveren eenheidsworst (we gaan even heel kort door de bocht). Jef’s stelling is dat passie vaak gefnuikt wordt binnen het huidig onderwijssysteem nog voor ze echt kan opflakkeren. Het is iets wat Katrin Van Bladel, personal coach, ook zei in ons boek: je moet kinderen leren kijken en luisteren naar zichzelf. Alleen door regelmatige reflectie leren ze ontdekken waar hun talenten en hun passie liggen. En alleen door dit aan te leren en op vaste tijdstippen te doen, kan je vermijden dat deze kinderen later worden gedemoveerd.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat demotie tot het 2D tijdperk behoort en remotie tot het 3D tijdperk, namelijk dat doen waar je passie en je talenten liggen. Of misschien is demotie een middel om 2D managers te dwingen naar 3D te evolueren?
Bij elke pagina die ik in Jef’s boek omsloeg, werd ik opstandiger. Ik herken het systeem dat Jef beschrijft, ik ben ermee opgegroeid.
Met een hoogbegaafde, dyslectische zoon hou ik als moeder mijn hart vast voor de toekomst. In het klassieke onderwijs stevent hij recht op een demotie af. Het watervalsysteem, weet u wel. Mijn zoon mag dan wel weten waar zijn passie ligt, gaan 2D leerkrachten ervoor zorgen dat hij die kan waarmaken? Hoe gaan zij ervoor zorgen dat mijn zoon onderweg de passie niet verliest?
De schapen van Jef en remotiecurve van Bob en Tanja zitten mooi op dezelfde golflengte. Misschien kunnen we onze boeken in een duo verkopen, Jef? Wanneer gaan we samen eten?

2 opmerkingen:

  1. Reinhilde Van den Abbeele24 oktober 2011 om 10:08

    Tanja en Bob,

    Ik kan enkel beamen wat jullie vertellen, zeker ook wat Jef's boek betreft! :)
    Ik wil dat nieuwe onderwijs mee vorm geven, zodat kinderen en jongeren met talenten, dromen en passies niet meer uit de boot hoeven te vallen of in een watervalsysteem terecht komen...

    Wie wil dit 3D onderwijs met 3D school- en klasmanagement mee realiseren?
    Wie springt er mee op mijn kar?
    Wie helpt mij om deze droom te kunnen realiseren?

    Wie wil er mee voor zorgen dat kinderen onderweg hun passie niet verliezen?…

    Succes nog met het debat dat jullie op gang hebben gebracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hilde De Brauw, training advisor Randstad9 november 2011 om 10:26

    Tanja en Bob

    heb ook Jef's boek gelezen en onderwijs-boekenkastsysteem waarbij we jongeren in 1 specifiek richting duwen die vaak de rest van hun professionele carrière (lees: leven) bepaalt is idd erg herkenbaar. Maar, call me naive, ik geloof dat talent bovendrijft en dat je uiteindelijk toch steeds kiest voor waar je hart, je passie zit. Vaak gaat dit gepaard met een remotie. Kunst is dit kantelmoment te (h)erkennen en vooral de juiste begeleiding te zoeken want het blijft een bijzonder moeilijke stap. Ook als je er heel erg bewust en vrijwillig voor kiest. En zelfs al ben je een vrouw (die zich, dixit Jan Denys, kan verschuilen achter haar zorgfunctie:-)
    Ben er zelf doorgegaan nu zo'n 11 jaar geleden (vertel m'n verhaal nog wel es..) maar ik weet wel dat het een harde maar bijzonder goede beslissing geweest is en dat ik nu een oprecht gelukkig mens ben die optimaal functioneert zowel thuis als op het werk! Werken vanuit je passie maakt je smart nietwaar:-)
    Warme groet en veel succes met het boek en jullie lezingen.
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen